onsdag 5. juni 2013

Sommer, syragress, løvetann, husking og aking

På Nøtteliten fikk barna i dag smake på syragress, kanskje for første gang. Syragress (engsyre) er jo egentlig et ugress, men det går an å spise. Personalets barndomsminner strømmet på, og vi husket fra da vi selv var barn at syragresset er best nå før det blir seigt. Barna likte syragresset, og mange ba om å få mer.






 Nam nam!



Det går an å bruke syragress i matlaging, noe vi kanskje burde prøvd oss på.

Vi forsøkte å lære barna forskjell på hva som er spiselig, syragress, og hva som ikke er spiselig, f.eks. løvetann. Det er nok av løvetann i barnehagen, så barna har nok av blomster å plukke og se på.

Gjennom arbeid med natur, miljø og teknikk skal barnehagen bidra til at barna får erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning for matproduksjon (R11 3,4)


Mon tro om dette lukter godt?


Barna utforsker


Nå om dagene er vi mye ute på Nøtteliten. Barna leker med bøtte og spade i sandkassen og liker å sykle. Etter en stund blir de gjerne lei lekene vi har, og velger heller å skli i sklia eller å huske.



 Lekene på Nøtteliten blir ikke brukt til enhver tid.

Det er ikke alltid like lett å komme seg opp i huska selv, og vi forsøker ofte å lære barna måter å gjøre ting selv på. Denne røde kassen er hjelpemiddelet barna behøver for å sitte i huska.

Her er mange bilder som viser at med litt trening klarer barna det selv. Barna får en mestringsfølelse, og vi gir masse ros når de klarer det.




Dette barnet hentet kassen helt på egen initiativ





 Her må det litt trening til. Kanskje klarer jeg dette i morgen?

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet (R11, 3,2)




Vips, så oppi huska. Kassen er der fremdeles, men greit å sjekke det.

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring, skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer. (R11 3,2)


I dag og i går har det vært mye helikoptertrafikk over Setermoen pga. militærøvelse. Barna er selvsagt interesserte i helikoptrene, men ingen klarer å uttale ordet helikopter. Det blir som regel "bopp", noe vi som jobber med små barn med selvfølgelig forstår hva betyr.


Bopp

2 kommentarer:

  1. Hei !
    Synes bloggen deres er flott! Kjempefine bilder som gir god dokumentasjon og super måte dere har trukket rammeplan for barnehager inn ;) blei kjempeinspirert!
    Hilsen Randi i nedre Bardu barnehage

    SvarSlett
  2. Takk!
    Det er godt at vi inspirerer noen.

    SvarSlett