Fokusområder

Språkstimulering

"Vi løfter i flokk" er et tiltak som er satt i gang for barnehagene og skolene i Midt Troms. En del av denne satsingen er fokus på begrepsundervisning og ferdighetsopplæring i barnehage og skole.
Språkstimulering er en av barnehagens viktigste oppgaver.
Til å støtte oss i denne jobben benytter vi oss bl.a av Magne Nyborgs begrepsundervisningsmodell (BU-modellen), "Snakkepakken" og "Språkkista" som er pedagogiske språkverktøy.

Sosial kompetanse.

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner.
Innlæring av sosiale ferdigheter skal, sammen med språkstimulering være et av barnehagens viktigste satsingsområder.

Til å støtte oss i denne jobben bruker vi undervisningsopplegget START (1 - 3 år) og
Steg for Steg (3 - 6 år)

START er et verktøy som gir barnehagene mulighet til å støtte de yngste barna i deres sosiale og emosjonelle utvikling på en strukturert måte. Opplegget består av en teoridel for de voksne i barnehagen og et antall temaer til å bruke sammen med barna. Temadelen består av forskjellige øvelser i sosiale og emosjonelle ferdigheter for barna. Øvelsene er ment for å introdusere og gjøre barna oppmerksom på de ulike ferdighetene. Selve treningen med ferdighetene får barna hver dag i barnehagen når de voksne er med og peker på og forsterker de forskjellige temaene.

STEG FOR STEG er et opplegg som har til hensikt å utvikle barnas evne til å kommunisere, omgås andre på en positiv måte og øke evnen til å takle problemer og frustrasjon. Hovedmålet er å forebygge adferdsproblemer og negative konflikter ved positivt å styrke barnas evne til empati, mestring av sinne og evne til problemløsning. Drivkraften er å bygge videre på det positive barna gjør i stedet for å fokusere på det negative. Steg for Steg er delt inn i tre deler: empati, mestring av sinne og problemløsning.

Eks. på følelse: glad
Eks. på følelse: lei seg

Plakater i forbindelse med mestring av sinne og problemløsning


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar